سجاد خسروی، رئیس مجلس شورای دانشآموزی کشور در ابتدای این همایش پیام مشترک وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش را قرائت کرد.
در قسمتی از این پیام آمده است: وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولیان اصلی دو حوزه مهم «مدیریت سیاست داخلی کشور» و تربیت نسل جوان نسبت به زمینههای همکاری، اهتمام داشتهاند و اهمیت شوراهای آموزش و پرورش تا بدان جاست که در اولین ماده از تفاهمنامهای که به امضا رسید، مشارکت حداکثری دو وزارتخانه برای احیا و توسعه حوزه عملکردی این شوراها به عنوان هدف اصلی مورد توجه و تأکید قرار گرفته و در چندین موضوع به ضرورت تقویت این شوراها تصریح گردیده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی هم با اعلام اینکه برای اولین بار آموزش و پرورش خراسان رضوی رتبه ممتاز شوراهای آموزش و پرورش کشور را به دست آورده است، گفت: شوراهای آموزش و پرورش از ظرفیت و توانمندی بسیار زیادی برخوردارند و باید براساس آن از تمامی قوانینی که برای اختیارات شوراها در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.
مرضیه گرد با بیان اینکه احساس میکنیم ضعفهایی در قانون وجود دارد، افزود: در قانون شوراها اختیارات زیادی وجود دارد، اما به دلیل محدودیتهایی که متأسفانه در بحث بودجه دولتی و اعتبارات که 99 درصد بودجه آموزش و پرورش به پرداخت حقوق پرسنلی اختصاص دارد و برای جبران دیگر هزینهها توسعه از درون در دستورکار قرار گرفته است که با کمک بخش خصوصی و خیران و استفاده از مشارکتهای مردمی توانستهایم با کمک شوراهای آموزش و پرورش برای در اختیار گرفتن منابع جدید اقدام و از طریق مدارس غیردولتی توانستهایم کمبود مدارس را جبران کنیم.
استاندار خراسان رضوی نیز در ابتدا با اعلام انزجار و تنفر از جسارت و توهین به مقدسات و پیامبر اسلام(ص)، این حرکت ددمنشانه را مورد نکوهش قرار داد و درباره شوراهای آموزش و پرورش گفت: حضور فرمانداران، بخشداران، ائمه جماعات و مدیران کل و معاونان وزیر در این همایش نشاندهنده اهمیتی است که این شوراها از آن برخوردار است و کسب رتبه ممتاز کشوری با همکاری این عزیزان و مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی قابل تقدیر است.
علیرضا رشیدیان یکی از اهداف انبیا را توجه به امر تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: مقام معظم رهبری تعالی کشور را در مسیر حرکت آموزش و پرورش دانستهاند و گسترش حوزه دانش باید متناسب با قانون و اختیارات و بندهایی که مصوب شده است، باید اجرایی شود و از ظرفیتها استفاده کنیم.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان با تأکید بر اینکه همکاری همه دستگاههای دولتی و عمومی باید در راستای تقویت و همیاری با آموزش و پرورش باشد، گفت: توسعه دبیرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای نباید کوچک شمرده شود و باید درخور شأن آن بوده و تمامی دستاندرکاران و دانش آموختگان خلاق و کارآفرین باید مورد حمایت قرار گیرند.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه هوشمندسازی مدارس باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: با کمک خیرین باید بهبود ساختارها و زیرساختها را جدی بگیریم تا رسالت تعریف شده آموزش و پرورش تحقق یابد.
علیرضا رشیدیان با اشاره به اینکه در برنامه دکتر روحانی و مجلس قوانین کاملی برای ارتقای سطح آموزش و پرورش وجود دارد، تصریح کرد: با این همه باید توجه بیشتری برای امر تعلیم و تربیت در نظر گرفت و در لایحه بودجه 94 اعمال کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان هم با اشاره به همایش شورای عالی استانها که در تهران برگزار شد، گفت: گفتمان آموزش و پرورش باید مسأله اصلی کشور شود و برای تحقق آن باید از سه مرحله نمادسازی، ستادسازی و نهادسازی عبور کنیم.
حسینی با اشاره به اینکه شورای راهبردی در آموزش و پرورش باید قوانین نامتوازن را بازنگری کند، گفت: قوانین خوبی وجود دارد، اما در اجرای آن مشکلاتی هست که باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه 131 راهکار عملی برای ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش وجود دارد، عنوان کرد: سیاست اصلی آموزش و پرورش این است که مردم، اولیا، دانشآموزان، معلمان، بخش خصوصی و دولتی راهکارهای مشارکتی را مورد توجه قرار دهند.
نظر شما